Baner Akademi Piotrkowskiej

Czasopisma on-line

I. Czasopisma z zakresu pedagogiki (wybór)

* Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Pedagogika. Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Periodyk poświęcony popularyzacji tematyki pedagogicznej oraz nauk pokrewnych.
Czasopismo jest indeksowane jest w bazach: Index Copernicus International, CEJSH. The Central European Journal of Social Sciences and Humanities, Polindex, Google Scholar, ERIH PLUS.

zob.: https://apcz.umk.pl/AUNC_PED/issue/archive

* Alcoholism and Drug Addiction / Alkoholizm i Narkomania
Czasopismo Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.

Czasopismo indeksowane w ESCI Web of Science Clarivate Analytics.
Artykuły w tym czasopiśmie są publikowane w otwartym dostępie (OA).

zob.: https://www.termedia.pl/Czasopismo/Alkoholizm_i_Narkomania-117

* Andragogy, Adult Education and Social Marketing
The aim of AAESM is promoting young sicientist in andragogy, organising virtual space for meeting for scientists and practisioners and andragogical dialogue between disciplines. Editorial team is especially focused on applicable science, research reports and tools for research of adult education.

The journal is interdisciplinary, and publishes articles on the essence and contexts of adult education in such sub-disciplines as: Adult Education, Gerontology, Human Resources in Economy, Civil Society, Welfare Services, Social Norms/ Social Control, Social Philosophy, Social Development, Educational Psychology, Social Psychology and Group Interaction, Organizational Psychology, Media Studies, Political Psychology, Sociology of Culture.

The journal is ongoing, published online in English (with the possibility of adding translations in other conference languages ​​and Polish). The waiting time for publication is approximately 1-8 weeks. All articles are published in Open Access.

zob.: https://andragogy.pl/index.php/andragogy

* Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J – Paedagogia-Psychologia
Podstawowym zamierzeniem „Annales…” jest prezentacja i rozpowszechnianie myśli pedagogicznej i psychologicznej w obszarze ustaleń teoretycznych oraz doniesień z badań. Publikowane artykuły obejmują szeroko rozumianą problematykę psychologiczną i pedagogiczną oraz analizy interdyscyplinarne z zakresu nauk społecznych. Autorami zamieszczanych tekstów są przede wszystkim reprezentanci wiodących ośrodków krajowych, jak również przedstawiciele zagranicznych środowisk naukowych.
Czasopismo jest indeksowane w: CEEOL, CEJSH, ERIH PLUS, EBSCO, DOAJ (Directory of Open Access Journals), ICI Journals Master List.

zob.: https://journals.umcs.pl/j

* Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Misją „Annales UMCS sectio N Educatio Nova” jest publikowanie artykułów prezentujących wyniki badań, które mogą znaleźć zastosowanie w działaniach podejmowanych na każdym etapie edukacyjnym. Pragniemy skupić wokół pisma autorów przede wszystkim z obszaru nauk humanistycznych (głównie literaturoznawstwa i językoznawstwa oraz nauki o kulturze i religii) i społecznych (zwłaszcza pedagogiki i psychologii, a także nauki o komunikacji społecznej i mediach). Rocznik stanowi multidyscyplinarną platformę wymiany myśli i integracji badaczy z Polski i z zagranicy zainteresowanych edukacją w różnych jej aspektach.

zob.: https://journals.umcs.pl/en

* Ars Educandi
Rocznik Instytutu Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego.
Rocznik Ars Educandi jest szeroką platformą krytycznego namysłu nad współczesną edukacją, kulturą i społeczeństwem. Jego zasadniczym celem jest upowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych. Zakres tematyczny publikowanych tekstów obejmuje nauki społeczne – przede wszystkim pedagogikę, socjologię, kulturoznawstwo oraz filozofię, psychologię, nauki o komunikacji i sztuce, politologię czy antropologię. Główne zadanie czasopisma utrzymane jest w duchu pedagogiki gdańskiej: tworzymy otwartą, kategorialnie pulsującą przestrzeń dialogu dla badaczek i badaczy, patrzących na procesy edukacyjne krytycznie, interdyscyplinarnie, z uwzględnieniem zróżnicowanych orientacji aksjologicznych i metodologicznych. Szczególnie interesują nas zjawiska nowe, wyłaniające się i niewystarczająco sproblematyzowane, uważane za trudne lub zapalne, wpisujące się – tytułem przykładu – w obszar kulturowych studiów nad technologiami, problematykę game studies czy nowych studiów kulturowych.
Czasopismo jest indeksowane w: ERIH PLUS, CEJSH, DOAJ (Directory of Open Access Journals), BazHum, Google Scholar.

zob.: https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/arseducandi

* Ars Inter Culturas – Uniwersytet Pomorski w Słupsku
Edukacja artystyczna i edukacja międzykulturowa są dziedzinami, które w ostatnich latach przeżywają potrzebę wzajemnego ubogacania treści, poszukiwania inspiracji w obszarach wszechstronnego rozwoju człowieka, a więc także w sztuce pogranicza, dziełach i działaniach artystycznych wykraczających poza własne, rodzime – narodowe i etniczne uwarunkowania. Człowiek gotowy do podjęcia dialogu międzykulturowego staje się otwarty na fenomeny sztuki innych kultur. Sztuka i jej estetyczno – kulturowy kontekst stwarza człowiekowi obszar uczenia się i dostrzegania „innego” piękna. To z kolei daje możliwość i szansę poznania Innego, jego wizji świata ujmowanej metaforycznie: w dźwiękach, obrazach i poezji.
Proponowane przez nas czasopismo wychodzi naprzeciw ujętym tu zagadnieniom badawczym. W gronie założycielskim (Radzie Naukowej) znaleźli się specjaliści tworzący szeroką płaszczyznę dyskusji, wywodzący się z kręgów zarówno edukacji artystycznej, jak i edukacji międzykulturowej czy wreszcie, co równie istotne, pedagogiki ogólnej, filozofii, estetyki. Wyrażamy nadzieję, że publikowane w roczniku artykuły wniosą istotny wkład w rozwój zarysowanego tu obszaru wzajemnie powiązanego treściowo, jak i intencją pedagogiczno-artystyczną.
Czasopismo jest indeksowane w następujących bazach referencyjnych:
BazHum, CEJSH, CEEOL, Index Copernicus.

zob.: https://aic.upsl.edu.pl/index.php/1

* Biuletyn Historii Wychowania Zakład Historii Wychowania, Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biuletyn Historii Wychowania jest jednym z najważniejszych czasopism branżowych w kraju. Autorami zamieszczanych artykułów są pracownicy naukowi oraz doktoranci, reprezentujący czołowe ośrodki akademickie w Polsce, a także uczeni zagraniczni. Wśród autorów są historycy, historycy wychowania, ale także przedstawiciele innych nauk humanistycznych i społecznych. Tematyka publikowanych artykułów jest bardzo szeroka, zarówno w sensie chronologicznym – od starożytności po czasy współczesne, geograficznym: cywilizacje starożytnego Egiptu, Bliskiego Wschodu, Europa, Polska, jak i w zakresie poruszanej problematyki i ujęć (metodologicznych, źródłowych, historiograficznych, statystycznych). Dominują opracowania dotyczące dziejów wychowania i szkolnictwa, historii różnego rodzaju placówek edukacyjnych. Liczne teksty określić można jako opracowania o charakterze interdyscyplinarnym z pogranicza humanistyki oraz nauk społecznych.

zob.: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/bhw/about

* Chowanna
Polskie czasopismo pedagogiczne o interdyscyplinarnym charakterze. Wydawane jest przez Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego podstawowe cele to: łączenie dorobku polskiej myśli pedagogicznej z osiągnięciami krytycznej i zaangażowanej humanistyki współczesnej; tworzenie przestrzeni do prezentacji badań naukowych z zakresu historycznych, filozoficznych, socjologicznych, psychologicznych, kulturoznawczych, artystycznych kontekstów wychowania.
Zespół Redakcyjny chciałby twórczo zachować ugruntowane w historii czasopisma i jednocześnie aktualne w naszej rzeczywistości zakresy tematyczne, ogniskując podejmowane na jego łamach zagadnienia wokół następujących – ważnych społecznie – kwestii: polska myśl pedagogiczna (w kontekście nowoczesnej humanistyki); rewizja postaw pedagogicznych (w kontekście zmian społeczno-kulturowych); historyczne i współczesne prądy w wychowaniu i edukacji (w kontekście potrzeb nauczycieli i innych podmiotów edukacji); demokracja i wychowanie (w kontekście kryzysu kultury demokratycznej).

zob.: https://journals.us.edu.pl/index.php/CHOWANNA

* Civitas Hominibus
Rocznik Filozoficzno-Społeczny „Civitas Hominibus” (ISSN 1896-1819, eISSN 2391-5145) wydawany jest przez Akademię Humanistyczno-Ekonomiczną w Łodzi od 2006 roku. Poświęcony zagadnieniom obywatelstwa i funkcjonowaniu społeczeństwa w różnych aspektach, podejmowanym w ramach nauk o polityce, filozofii, antropologii kultury czy socjologii, ale także nauk pokrewnych. Rocznik ma zasięg ogólnopolski i jest recenzowany. Redakcja czasopisma kieruje się zasadami etyki wydawniczej wg diagramów COPE (Comittee on Publication Ethics).

zob.: https://ojs.ahe.lodz.pl/index.php/civitas_hominibus/index

* Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo (Man – Disability – Society) – Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Czasopismo naukowe utworzone w 2005 r. jako półrocznik. Od 2012 r. ukazuje się jako kwartalnik.
W centrum rozważań teoretycznych i dociekań empirycznych czasopisma jest osoba z niepełnosprawnością. Budowanie wiedzy interdyscyplinarnej skupionej na osobie z niepełnosprawnością jest bowiem zadaniem ważnym i znaczącym dla rozwoju tak teorii, jak i praktyki opieki, wychowania i rehabilitacji. Źródeł czasopisma „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” należy poszukiwać w ideach, które na początku XX wieku pozwoliły zaistnieć pedagogice specjalnej w Polsce i które związane są z profesor Marią Grzegorzewską.
CNS jest indeksowany w: CEJSH, ERIH PLUS, ICI Journals Master List i EBCSO.

zob.: https://www.aps.edu.pl/wydawnictwo/czasopisma/czlowiek-niepelnosprawnosc-spoleczenstwo/

* Dydaktyka Informatyki (Didactics of Information Technology) – Uniwersytet Rzeszowski
Czasopismo „Dydaktyka Informatyki” jest rocznikiem naukowym wydawanym przez Laboratorium Zagadnień Społeczeństwa Informacyjnego na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym Uniwersytetu Rzeszowskiego. Na swoich łamach podejmuje istotne z punktu widzenia naukowego, społecznego i edukacyjnego problemy związane z wykorzystaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych w konstytuującym się społeczeństwie informacyjnym. Celem czasopisma jest stworzenie platformy międzynarodowej wymiany myśli, doświadczeń oraz prezentacji wyników badań w zakresie wykorzystania najnowszych technologii informatycznych, informacyjnych i multimedialnych w procesach edukacyjnych na każdym etapie kształcenia.
Szerokie spektrum problematyki wykorzystania komputerów przez współczesnego człowieka skłania do podejmowania w poszczególnych wydaniach problemów monotematycznych. Stąd każdy numer „Dydaktyki Informatyki” poświęcany jest innemu obszarowi tematycznemu. Czasopismo jest głównie adresowane do pracowników naukowych, nauczycieli i studentów specjalności nauczycielskich oraz wszystkich tych, którzy w swojej pracy zawodowej lub nauce wykorzystują technologie informacyjno-komunikacyjne.

zob.: https://www.journals.ur.edu.pl/di

* Dyskursy Młodych Andragogów / Adult Education Discourses – Uniwersytet Zielonogórski
Punktowane czasopismo naukowe, wydawane nieprzerwanie od 2001 r. Rocznik skierowany do badaczy z polskich i międzynarodowych środowisk naukowych prowadzących badania nad szeroko rozumianą edukacją dorosłych (obejmującą formalne, pozaformalne i nieformalne jej obszary) oraz kontekstami uczenia się i rozwoju człowieka dorosłego.
Czasopismo indeksowane jest w bazie ERIH PLUS (The European Reference Index for the Humanities and the Social Sciences) oraz w bazie EBSCO i bazie CEJSH (The Central European Journal of Social Sciences and Humanities), gdzie od tomu 15. czasopismo dostępne jest także pełnotekstowo. Bazy te znajdują się w wykazie baz referencyjnych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

zob.: https://dma.wns.uz.zgora.pl/index.php/DMA

* Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka
Periodyk wydawany przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundację Dzieci Niczyje). Pismo ma charakter interdyscyplinarny. Jego celem jest poszerzanie wiedzy profesjonalistów – psychologów, pedagogów, lekarzy, prawników, polityków społecznych i innych – na temat różnych aspektów problemu krzywdzenia dzieci. W czasopiśmie publikowane są najnowsze oraz klasyczne koncepcje teoretyczne, ustalenia empiryczne oraz informacje na temat innowacyjnych form działań diagnostycznych, terapeutycznych i prewencyjnych. Celem pisma jest stworzenie forum wymiany doświadczeń związanych z przeciwdziałaniem problemowi krzywdzenia dzieci oraz informacji na temat znaczących wydarzeń – konferencji, kongresów, szkoleń i publikacji – z zakresu tej problematyki. „Dziecko Krzywdzone” współpracuje z międzynarodowymi periodykami zajmującymi się zagadnieniami krzywdzenia dzieci – „Child Abuse & Neglect” oraz „Child Maltreatment”.
Czasopismo jest zindeksowane w bazach: CEJSH, BazHum.

zob.: https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/about

* E-mentor
Recenzowane czasopismo naukowe wydawane przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie oraz Fundację Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych. Pismo koncentruje się na zagadnieniach związanych z nowymi trendami w edukacji i w zarządzaniu, w tym: z e-edukacją, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w biznesie oraz uczeniem się przez całe życie. Z racji zmian zachodzących w systemach edukacji, w tym w szkolnictwie wyższym w Polsce i na świecie, w czasopiśmie publikowane są także artykuły poświęcone metodom, formom oraz programom kształcenia, jak również prezentacji nowych trendów w tym obszarze. Misją czasopisma jest przyczynianie się do rozwoju i doskonalenia systemu edukacji, w tym szczególnie kształcenia na odległość, poprzez rozpowszechnianie wiedzy i propagowanie aktywnych, prorozwojowych postaw wśród czytelników.
„E-mentor” jest czasopismem punktowanym. Ukazuje się pięć razy w roku.
Jest indeksowane w bazach ESCI (Web of Science Emerging Sources Citation Index), CEJSH (The Central European Journal of Social Sciences and Humanities), EBSCO, BazEkon oraz CEEOL (Central and Eastern European Online Library). Znajduje się również w wykazie PBN (Polska Bibliografia Naukowa), będącym częścią systemu POL-on, Index Copernicus Journals Master List oraz EuroPub.

zob.: https://www.e-mentor.edu.pl

* Eastern European Journal of Transnational Relations (EEJTR)
Czasopismo wydawane przez Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Poświęcone publikacjom z zakresu nauk społecznych, a także innych dziedzin pokrewnych lub interdyscyplinarnych, o ile odzwierciedlają one misję czasopisma. Przedmiotem zainteresowania EEJTR są publikacje dotyczące m.in. polityki, społeczeństwa, ekonomii, prawa i stosunków międzynarodowych krajów Europy Środkowej i Wschodniej (w tym państw postsowieckich) i krajów Europy Zachodniej. W ten sposób czasopismo obejmuje również Amerykę Północną.
EEJTR jest półrocznikiem i wydawane jest w całości w języku angielskim. Ukazuje się w trybie open access na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NonDerivs 4.0 Internacional License (CC BY-NC-ND 4.0).
Czasopismo jest ujęte w następujących bazach: ARIANTA, BazEkon, CEEOL – Central and Eastern European Online Library, Crossref, EBSCO, ERIH PLUS, EZB – Elektronische Zeitschriftenbibliothek, ICI World of Journals, OCLC WorldCat, PBN – Polska Bibliografia Naukowa, ROAD, RUB – Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku, Most Wiedzy.

zob.: https://www.eejtr.uwb.edu.pl

* Edukacja – kwartalnik naukowy Instytutu Badań Edukacyjnych
Kwartalnik naukowy „Edukacja” ukazuje się nieprzerwanie od 1983 roku. Jego wydawcą jest Instytut Badań Edukacyjnych. Na łamach pisma omawiane są zagadnienia szeroko rozumianej edukacji w ujęciu różnych dyscyplin nauki, w szczególności pedagogiki, socjologii, psychologii, ekonomii, prawa. Ważne miejsce zajmują problemy dydaktyki przedmiotów szkolnych.
Jest obecny w elektronicznych bazach czasopism: ERIH Plus, EBSCO, Central and Eastern European Online Library, The Central European Journal of Social Sciences, Jagiellońska Biblioteka Cyfrowa oraz na portalach społeczności akademickiej: Academia.edu, Google Scholar.
Czasopismo jest prowadzone zgodnie z zasadami otwartego dostępu (licencja CC BY).

zob.: https://ibe.edu.pl/pl/edukacja-o-czasopismie/edukacja-informacje-o-kwartalniku

* Edukacja – Kultura – Społeczeństwo (Education – Culture – Society)
Rocznik poświęcony historii w przestrzeni publicznej.
Czasopismo indeksowane w Erih Plus, DOAJ, Sherpa Romeo.

zob.: https://eks.uwr.edu.pl

* Edukacja. Terapia. Opieka
Czasopismo „Edukacja. Terapia. Opieka” prezentuje szerokie spektrum tematów z dziedziny nauk społecznych, a w szczególności z takich dyscyplin jak pedagogika, psychologia czy socjologia.
Celem rocznika jest stworzenie forum wymiany poglądów zarówno teoretyków, jak i praktyków pedagogiki, psychologii, a także socjologii na aktualne problemy dotykające dzieci i młodzież szkolną, ich nauczycieli, opiekunów i wychowawców.
Czasopismo jest otwarte dla wszystkich autorów z Polski i zagranicy.
Periodyk jest publikowany w trybie otwartego dostępu na licencji Creative Commons.

zob.: https://czasopisma.pwste.edu.pl/index.php/eto/about

* Edukacja Dorosłych
Czasopismo naukowe wydawane przez Akademickie Towarzystwo Andragogiczne od 1993 roku. W latach 1993 – 2007 wydawane jako kwartalnik, od 2008 roku – jako półrocznik.
Misją czasopisma jest prezentacja najnowszych nurtów teoretycznych funkcjonujących w obszarze andragogiki oraz wyników badań prowadzonych przez ośrodki akademickie, wymiana poglądów uczonych i andragogów – praktyków, przedstawianie znaczących osiągnięć z praktyki edukacji dorosłych, działanie na rzecz zbliżenia teoretycznych rozwiązań z praktycznymi działaniami w edukacji dorosłych, stworzenie możliwości wymiany doświadczeń przez młodych andragogów, prowadzenie dialogu na temat kształcenia andragogów w Polsce.
Indeksowane na listach referencyjnych: Central European Journal of Social Sciencies and Humanites (CEJSH), Index Copernicus International (ICI), The European Reference Index for the Humanities and the Social Sciences (ERIH PLUS), Central and Eastern European Online Library (CEEOL).
Elektroniczna wersja czasopisma na stronie: www.apcz.umk.pl/ED

zob.: http://ata.edu.pl/edukacja-doroslychhttp://ata.edu.pl/edukacja-doroslych

* Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce – Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
Zakres tematyczny kwartalnika „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” obejmuje szeroko rozumianą problematykę związaną z wczesną opieką i edukacją małego dziecka, edukacją przedszkolną i wczesnoszkolną, kształceniem przyszłych nauczycieli, wychowaniem dziecka w rodzinie, a także historią wychowania dziecka w ujęciu interdyscyplinarnym. Celem kwartalnika jest upowszechnianie wyników badań naukowych prowadzonych w Polsce i w Europie.
W czasopiśmie publikowane są artykuły naukowe w dwóch działach:
a) artykuły tematyczne – Thematic Articles – teksty przeglądowe (teoretyczne) lub empiryczne powiązane bezpośrednio z tematyką danego numeru;
b) varia – teksty poruszające inne, ważne zagadnienia związane z teorią i praktyką edukacji dzieci.
Kwartalnik EETP znajduje się na ministerialnej liście czasopism punktowanych.

zob.: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/about/focusAndScope

* Edukacja Etyczna
Czasopismo filozoficzne „Edukacja Etyczna” powstało przede wszystkim po to, aby umożliwić swobodną i rzeczową wymianę poglądów oraz doświadczeń na temat tego, jakiej etyki potrzebujemy we współczesnym świecie.
Periodyk koncentruje się wokół zagadnień takich jak: natura etyki, tożsamość moralna współczesnego człowieka, etyka badań w naukach humanistycznych i szczegółowych, etyka medyczna, bioetyka, etyka jako przedmiot, którego naucza się na uniwersytetach i w szkołach, etyka w życiu codziennym, teorie wartości w Polsce, Europie i na świecie.
W latach 2011-2017 pismo było półrocznikiem. Począwszy od roku 2018 czasopismo wydawane jest jako rocznik.
Treści zawarte w „Edukacji Etycznej” publikowane są wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem strony internetowej, która stanowi referencyjną wersję czasopisma.

zob.: https://czasopisma.uken.krakow.pl/index.php/edukacjaetyczna

* Edukacja Międzykulturowa

Idea publikowania czasopisma „Edukacja Międzykulturowa” warunkowana jest postępującą krystalizacją pedagogiki międzykulturowej, która należy do ważniejszych nowych subdyscyplin pedagogiki współczesnej na świecie, a od ponad trzydziestu lat prężnie rozwija się w Polsce. Znaczącymi impulsami do jej rozwoju stały się procesy integracji europejskiej i aktywność polskich pedagogów.
Celem periodyku jest promowanie polskiego dorobku pedagogiki międzykulturowej oraz upowszechnianie jej osiągnięć w wymiarze międzynarodowym.
Indeksowane w: Biblioteka Nauki, Central EuropeanJournal of SocialSciences and Humanities (CEJSH), ERIH Plus, ICI Journals Master List, ICI World of Journals, Most Wiedzy, POL-index (PBN).

zob.: https://czasopisma.marszalek.com.pl/en/10-15804/edukacja-miedzykulturowa

* Edukacja Ustawiczna Dorosłych (Journal of Continuing Education)
Kwartalnik naukowy wydawany od 1993 r.
Misją czasopisma jest podejmowanie istotnych i aktualnych problemów naukowych z zakresu polskiej i międzynarodowej pedagogiki pracy, andragogiki oraz innych dyscyplin naukowych zajmujących się problemami człowieka w środowisku pracy. Profil czasopisma w szczególności jest otwarty dla autorów z kraju i z zagranicy, którzy uczestniczą w projektach badawczych, koncentrują się na rozważaniach teoretycznych, jak również na wymiarze praktycznym kształcenia ustawicznego, edukacji dorosłych oraz edukacji zawodowej dla rynku pracy. Adresatami czasopisma są pracownicy naukowi, wykładowcy, nauczyciele, trenerzy, doradcy zawodowi, działy HR przedsiębiorstw, publiczne służby zatrudnienia, studenci kierunków pedagogicznych oraz organizatorzy edukacji formalnej i pozaformalnej.
Autorami publikowanych artykułów są uczeni z polskich i zagranicznych uczelni, instytutów naukowych, doświadczeni praktycy, organizatorzy edukacji dorosłych oraz młodzi, rozpoczynający swoje kariery pracownicy nauki.
Artykuły są recenzowane. Wszystkie artykuły w języku polskim posiadają streszczenia i słowa kluczowe w języku angielskim, a ok. 1/3 artkułów jest publikowana w języku angielskim. Czasopismo prowadzone jest zgodnie z zasadami otwartego dostępu (licencja CC BY).
Zarejestrowane w: ERIH-PLUS, CEJSH, CEEOL, JBC Jagiellońska Biblioteka Cyfrowa, DOAJ (Directory of Open Access Journal), OAJI (Open Academic Journals Index).

zob.: https://edukacjaustawicznadoroslych.eu/index.php/pl/o-czasopismie

* Edukacja Zawodowa i Ustawiczna. Rocznik Polsko-Ukraiński
Czasopismo „Edukacja Zawodowa i Ustawiczna” to ubogacenie europejskiego etosu edukacji i pracy ludzkiej o dyskusje intelektualne naukowców Polski i Ukrainy oraz naukowców z innych światowych ośrodków akademickich. Dyskusje koncentrujące się wokół następujących obszarów: filozoficznych, aksjologicznych, pedagogiczno-psychologicznych kontekstów edukacji, problemów edukacji i profesjonalnej działalności nauczycieli, globalizacji, rynku pracy i kształcenia zawodowego, edukacji dorosłych, tradycyjnych i współczesnych kontekstów edukacji w wybranych krajach.

zob.: http://www.aps.edu.pl/wydawnictwo/czasopisma/edukacja-zawodowa-i-ustawiczna/?cookieInfo=1

* Edukacyjna Analiza Transakcyjna
Czasopismo „Edukacyjna Analiza Transakcyjna” dedykowane jest pedagogom, nauczycielom, psychologom i wszystkim osobom korzystającym z założeń analizy transakcyjnej czy to w życiu zawodowym, czy prywatnym.
Pierwszy numer czasopisma ukazał się w 2012 roku. Ideą przewodnią przyświecającą Zespołowi Redakcyjnemu w trakcie opracowywania ram tematycznych pisma było stworzenie periodyku uwzględniającego szerokie perspektywy analizy transakcyjnej dla teoretycznych rozważań, ale przede wszystkim praktyki edukacyjnej. Oznacza to, że celem czasopisma jest wymiana myśli i poglądów w zakresie: możliwości wykorzystania koncepcji analizy transakcyjnej w teorii dydaktyki i wychowania, wykorzystania założeń edukacyjnej analizy transakcyjnej w praktycznej pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, analizy komunikacji pomiędzy uczniami i nauczycielami, znaczenia skryptu życiowego w procesie edukacyjnym, profilaktyki negatywnych zjawisk pojawiających się w środowisku szkolnym, zjawisk i inspiracji edukacyjnych.
Indeksowanie: ERIH PLUS, DOAJ (Directory of Open Access Journal), BazHum, Index Copernicus, CEEOL, CEJSH, CEON, Polska Bibliografia Naukowa (PBN), POL-index.

zob.: https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/EAT/about

* Fides, Ratio et Patria. Studia Toruńskie
Półrocznik naukowy „Fides, Ratio et Patria. Studia Toruńskie” wydawany przez Akademię Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu.
Czasopismo jest otwarte dla wszystkich naukowców polskich i zagranicznych, dla których słowa „fides, ratio et patria” są drogowskazem w ich dociekaniach. Zaprasza do współpracy uczonych z takich dziedzin jak: historia, ekonomia, politologia, socjologia, teologia, filozofia, medioznawstwo, kulturoznawstwo, komunikacja społeczna, literaturoznawstwo, informatyka.

zob.: https://www.wydawnictwo.aksim.edu.pl/czasopisma/fides-ratio-et-patria/

* Filozofia Chrześcijańska
„Filozofia Chrześcijańska” prezentuje badania z obszaru filozofii. Spektrum konotacji może jednak sięgać do innych nauk humanistycznych, w tym teologii. Do tej pory czasopismo miało zasięg krajowy. Celem rocznika jest badanie problemów obecnych we współczesnej kulturze z perspektywy filozoficznej. Stąd w obszarze badań znalazły się takie zagadnienia jak: osoba, wolność, wina, wola, wartości, ciało, filozofia mistyki.
Prace publikowane w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

zob.: https://press.amu.edu.pl/pl/katalog/czasopisma-naukowe/filozofia-chrzescijanska.html

* Filozoficzne Problemy Edukacji
„Filozoficzne Problemy Edukacji” to recenzowane czasopismo naukowe (rocznik), którego problematyka dotyczy zagadnień filozoficznych w zakresie problemów związanych z edukacją (w tym z wychowaniem). W ten sposób wyznaczony obszar zainteresowań badawczych obejmuje takie dziedziny jak filozofia edukacji, pedagogika filozoficzna czy pedagogika ogólna. W założeniu czasopismo podejmuje studia z pogranicza nauk humanistycznych i społecznych, koncentrując się w głównej mierze na kwestiach filozoficzno-teoretycznych, jednocześnie nie odrzucając zagadnień związanych z możliwością ich praktycznego zastosowania. Teksty publikowane na jego łamach mają zatem charakter interdyscyplinarny, ukazując szeroki wachlarz zagadnień i problemów związanych ze wspomnianą perspektywą.
Indeksowane w bazach danych, katalogach, wyszukiwarkach: ERIH PLUS, Central European Journal of Social Sciences and Humanities (CEJSH), Biblioteka Nauki, Arianta, MIAR: Information Matrix for the Analysis of Journals, Sherpa/Romeo, Most Wiedzy, WorldCat, Google Scholar.
Dostępna jedynie zawartość archiwalna. Czasopismo zawiesiło publikację nowych treści.

zob.: https://ejournals.eu/czasopismo/filozoficzne-problemy-edukacji

* Forum Oświatowe
Ukazuje się w postaci półrocznika i jest to czasopismo otwarte na wszystkie środowiska akademickie pedagogiki i nauk dla niej podstawowych, współpracujące z twórczymi pedagogami − praktykami.
„Forum Oświatowe” jest wpisane na ministerialną listę czasopism punktowanych. Jest czasopismem żywo reagującym na to, co dzieje się we współczesnej nauce światowej i rodzimej, jest wyczulone na tzw. „wartości brzegowe”, funkcjonowanie współczesnej szkoły i problemy związane z edukacją i egzystencją szkolną ucznia. Interesuje się reformą oświaty. Na jego łamach publikowane są artykuły, eseje, komunikaty z badań, recenzje i polemiki.
Poszczególne numery „Forum Oświatowego” dostępne są w wolnym dostępie, na licencji Creative Commons 4.0 (CC BY-SA 4.0).
Indeksowanie: CEJSH, DOAJ, ERIH PLUS, Sherpa Romeo, Most Wiedzy, Google Scholar.

zob.: http://www.ptp-pl.org/pl/dzialalnosc/forum-oswiatowe
zob.: https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo

* Forum Pedagogiczne
Problemy poruszane w półroczniku pochodzą ze wszystkich subdyscyplin współczesnych nauk o wychowaniu (pedagogiki). „Forum Pedagogiczne” tworzy platformę dialogu i wymiany myśli na aktualne tematy związane z teorią i praktyka edukacyjną. Wersją pierwotną jest wersja papierowa. Publikowane są teksty w języku polskim i angielskim.
Indeksowane w: EBSCO, ERIH Plus, ICI Journals Master List, BazHum, CEJSH (Central European Journal of Social Sciences and Humanities), CEEOL (Central and Eastern European Online Library), PBN (Polska Bibliografia Naukowa), DOAJ, SCILIT, WorldCat.

zob.: https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp

* Horyzonty Wychowania
Czasopismo naukowe Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Ignatianum prowadzonego przez jezuitów w Krakowie.
Naczelnym celem programowym jest refleksja nad człowiekiem i ukazywanie nowych horyzontów na życie w świetle wiary, nowych wyzwań wychowawczych oraz szukanie prawdy o człowieku.
Zamiarem Redakcji „Horyzontów Wychowania” jest zaproszenie do refleksji wokół problematyki dotyczącej współczesnego człowieka zarówno pedagogów, teologów, filozofów, katechetw, socjologów, jak i fizyków, lekarzy, ludzi nowej techniki, czyli tych, którym zależy na prawdziwym wychowaniu człowieka.
Od roku 2022 czasopismo ukazuje się jedynie w wersji elektronicznej. Wszystkie teksty są dostępne na platformie Open Journal Systems.

zob.: https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/horyzonty-wychowania.htm

* Humanities and Cultural Studies
Kwartalnik „Humanities and Cultural Studies” jest czasopismem naukowym Wydziału Humanistycznego i Wydziału Sztuki Akademii Tarnowskiej (wcześniej: Akademii Nauk Stosowanych w Tarnowie). Periodyk stanowi platformę komunikacji między dziedzinami, dyscyplinami naukowymi, specjalizacjami, metodologiami badań oraz różnymi kręgami kulturowymi. Czasopismo charakteryzuje otwartość na rozmaite języki, dyskursy naukowe oraz zagadnienia dotyczące szeroko rozumianej humanistyki. Tematyka artykułów dotyczy bowiem literaturoznawstwa, językoznawstwa, polonistyki, sztuki, historii oraz pedagogiki.
Czasopismo ukazuje się w otwartym dostępie. Redakcja uznaje definicję Open Access zgodnie z definicją opisaną w deklaracji budapesztańskiej (Budapest Open Access Initiative). Typ licencji Creative Commons: CC BY-NC (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne).
Indeksacja w bazach danych: Academic Journals, ARIANTA, Crossref, Index Copernicus, NUKAT, WorldCat.

zob.: https://journals.anstar.edu.pl/index.php/hcs

* Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication
„Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” ma na celu publikowanie oraz upowszechnianie badań dotyczących szeroko pojętej kultury audiowizualnej. Wśród zagadnień podejmowanych na łamach czasopisma znajduje się refleksja na temat filmu, telewizji oraz nowych mediów (w tym gier wideo), sztuk performatywnych, teatru i fotografii – ich wzajemnego oddziaływania na siebie oraz funkcjonowania w rzeczywistości społecznej. Na łamach „Images” znaleźć można teksty nadesłane zarówno przez polskich, jak i zagranicznych badaczy. Zespół redakcyjny akceptuje teksty w języku polskim i angielskim. Każdy numer czasopisma publikowany jest jednocześnie w wolnym dostępie na platformie PRESSto oraz w formie drukowanej.
Indeksowane w: SCOPUS, INDEX COPERNICUS INTERNATIONAL, ERIH PLUS, CEEOL, PKP Index, EBSCO.
Prace publikowane w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons.

zob.: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/i

* INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society (Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja)
The journal INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society (Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja) offers a place for multi-field thinking about education, both in terms of theory and practice. The principal task of the journal consists in animating dialogue between academics working in social sciences and humanities, particularly ones dealing with philosophy of education and scrutinising educational processes and institutions from different disciplinary perspectives and theoretical orientations.
Indexing: The journal is on ERIH PLUS list. It is also included in the Polish Ministry of Education and Science database. It is indexed on the databases: BazHum and CEJSH (The Central European Journal of Social Sciences and Humanities).

zob.: https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce

* Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej
Czasopismo naukowe (kwartalnik) poświęcone problemom współczesnej pedagogiki specjalnej, łączącej wiedzę z obszaru nauk humanistycznych, społecznych i medycznych. Jego zadaniem jest szeroko rozumiana wymiana myśli, poglądów dotyczących wykluczenia społecznego, marginalizacji, nierówności społecznych, kulturowych, wszystkich rodzajów niepełnosprawności oraz uwypuklenie konieczności indywidualnej, wieloprofilowej diagnozy rozwoju człowieka w ciągu życia, rozpoznania specjalnych potrzeb edukacyjnych, określania indywidualnie pojmowanych obszarów i płaszczyzn edukacji, rehabilitacji, wczesnego wspomagania i społecznego wsparcia.
Indeksowane w: Google Scholar, WorldCat.

zob.: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ikps

* International Journal of Research in E-learning (IJREL)
The theme and the priorities of the IJREL reflect the conceptual principles underlying the modernization of education and the reform of the educational systems in European countries, as well as national development strategies for the XXI century. One of the European Union’s key educational objectives is the provision of equal opportunities for all with regard to access to learning and knowledge, regardless of gender, financial and physical ability, and place of residence. That is why, distance learning has now been granted a status of high priority. If introduced on a wide scale, distance learning and teaching may make a significant contribution towards the achievement of educational goals in member states.
The one of the main aim of IJREL is to present the state of e-learning, its progress and experienced obstacles in various countries of the world, ranging from Australia and Western Europe to Central Europe, Eastern Europe and Asia.
All issues of the journal are published under Creative Commons license.
Indexing: ERIH PLUS, DOAJ, Biblioteka Narodowa, The Central and Eastern European Online Library CEEOL, Academic Research Index, Google Scholar, JIFACTOR.ORG, CEJSH, BazHum, Polska Bibliografia Naukowa, Journal Factor, CEON, EBSCO, ResearchGate, MIAR, OAJI (Open Academic Journals Index), ESJI (Eurasian Scientific Journal Index), Platforma MOST Wiedzy.

zob.: https://journals.us.edu.pl/index.php/IJREL

* International Journal of Special Education
The International Journal of Special Education (IJSE) is an Open Access added to DOAJ journal offering a wide range of multi-disciplinary topics regarding education and services for individuals with disabilities. This International peer-reviewed journal (published in English) aims to enhance open access for all reporting the growth of theory and practice in the field.
IJSE is indexed in Scopus, Web of Science and Google Scholar.

zob.: https://www.internationalsped.com/ijse

* Journal of Education Culture and Society
„Journal of Education Culture and Society” is an international multi-, inter- and trans-disciplinary journal, which aims at promoting young scholar talents from the field of humanistic and social sciences, especially those functioning within the subfields of pedagogy, psychology, sociology, history of education, philosophy and economy. Articles relating thematically to education and teaching are preferred as the aim is to make educational issues a reason for a wider interdisciplinary scholarly discussion.
Indexing: Index Copernicus, EBSCO, ERIH plus, Emerging Sources Citation Index (part of Web of Science), Ulrichsweb, Scopus.

zob.: https://jecs.pl/index.php/jecs/about/contact

* Kształcenie Językowe
Czasopismo zostało zamknięte w 2023 r. Przedstawione poniżej informacje mają charakter archiwalny.

„Kształcenie Językowe” ma profil językoznawczo-dydaktyczny. Publikowane są prace poświęcone różnym aspektom języka i dydaktyki języka: posługiwanie się językiem, mówienie, słuchanie, czytanie, pisanie, ortografia, gatunki językowe literackie i nieliterackie i występujące w nich zjawiska foniczne, leksykalne, składniowe, nowe kierunki i metody w językoznawstwie, styl, zróżnicowanie stylistyczne, stylizacje, stylistyka, retoryka, pragmatyka mowy, etyka mówienia, słowo w tekstach kultury, analizy i interpretacje utworów literackich pod kątem języka i stylu, słowniki języka polskiego.
Czasopismo jest notowane na liście European Reference Index for the Humanities (ERIH).

zob.: https://wuwr.pl/kj/about

* Kultura – Przemiany – Edukacja
Struktura periodyku obejmuje następujące obszary myśli o wychowaniu i dziedziny praktyki edukacyjnej: historyczna ciągłość i zmiana myśli edukacyjnej, aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka, dialog i współistnienie kultur we współczesnej edukacji, rodzina i szkoła – wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki, psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych, uniwersytety i szkoły wyższe w perspektywie wyzwań cywilizacyjnych.

zob.: https://journals.ur.edu.pl/kpe/

* Kultura – Społeczeństwo – Edukacja
Czasopismo naukowe wydawane na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w formie półrocznika. Istnieje od roku 2012. Artykuły publikowane są w języku polskim oraz angielskim, jak również w innych językach kongresowych. Każdy z artykułów zawiera tytuł, jak i streszczenie w języku angielskim. Ponadto, strona internetowa czasopisma posiada również wersję anglojęzyczną.
Indeksowane w: CEJSH, Index Copernicus, Biblioteka Nauki, Most Wiedzy, WorldCat, Polska Bibliografia Naukowa, ERIH PLUS.

zob.: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/kse

* Kultura i Edukacja
Zakres tematyczny publikowanych tekstów obejmuje cały wybór nauk społecznych – przede wszystkim socjologię, kulturoznawstwo i pedagogikę, ale również filozofię, psychologię, politologię czy antropologię. Międzynarodowy charakter pisma potwierdza zarówno wielonarodowy skład Rady Naukowej, jak i Autorzy oraz wersje językowe – „Kultura i Edukacja” ukazuje się w językach polskim oraz angielskim (po dwa numery w roku).
Indeksowane w: / Indexed in: BazHum, Biblioteka Nauki, Central European Journal of Social Sciences and Humanities (CEJSH), ERIH PLUS, ICI Journals Master List, ICI World of Journals, Most Wiedzy, Polska Bibliografia Naukowa (PBN).

zob.: https://czasopisma.marszalek.com.pl/en/10-15804/kie

* Kultura i Wychowanie
Międzynarodowe elektroniczne czasopismo naukowe „Kultura i Wychowanie” jest półrocznikiem wydawanym przez Katedrę Pedagogiki Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Obszar zainteresowań periodyku z założenia ma szeroką formułę, odwołującą się do zagadnień związanych interdyscyplinarną relacją kultury i wychowania. Prezentowane wyniki badań naukowych, głównie z obszaru pedagogiki, ujmowane są w dwa bloki tematyczne: rozprawy filozoficzno-historyczne oraz rozprawy teoretyczno-empiryczne.
Jest czasopismem o otwartym dostępie (GOLD OA).
Wszystkie publikowane materiały są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0).
Czasopismo o zasięgu międzynarodowym indeksowane jest obecnie w bazach: BazEkon, BazHum, EBSCO, ERIH Plus, ICI Journals Master List / ICI World of Journals, PBN/POL-Index.

zob.: https://ojs.ahe.lodz.pl/index.php/kultura_i_wychowanie/about

* Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio
Ukazuje się regularnie on-line od roku 2010. Jest to akademickie czasopismo naukowe o otwartym dostępie, wydawane przez Fundację Fides et Ratio.
Publikacje w Kwartalniku służą integracji środowisk naukowych różnych uczelni wokół szeroko rozumianej, interdyscyplinarnej refleksji dotyczącej aktualnych osiągnięć nauki związanych z problematyką miłości, małżeństwa, rodziny i wychowania, a także dialogu i komunikacji, życia i płodności oraz relacji fides et ratio w nauce, w religii, w kulturze, w sztuce i w życiu. Kwartalnik oferuje artykuły o wysokim poziomie naukowym dotyczące zagadnień opracowanych w ramach następujących dziedzin: nauk humanistycznych, nauk medycznych i nauk o zdrowiu, nauk społecznych, nauk teologicznych oraz sztuki. Ta interdyscyplinarność pomaga licznym czytelnikom dostrzec złożoność zjawiska i różne jego wymiary.

zob.: https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/about

* Labor et Educatio
„Labor et Educatio” to recenzowane czasopismo naukowe Instytutu Zarządzania i Spraw Społecznych Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie wydawane w formie rocznika.
Obejmuje zagadnienia z zakresu pedagogiki społecznej, pedagogiki pracy, pedagogiki, pracy socjalnej, socjologii i gerontologii, a także aktualne obszary myśli naukowej. Poszczególne numery obejmują tematykę aktualnych i społecznych zagadnień, które dotykają wszystkich dziedzin i okresów życia człowieka. Zawiera zarówno artykuły teoretyczne, jak i empiryczne.
Od 2018 roku jest wydawane w całości w języku angielskim.
Indeksacja w bazach, katalogach, wyszukiwarkach, bibliografiach: Directory of Open Access Journals (DOAJ), ERIH PLUS, Central and Eastern European Online Library (CEEOL), Central European Journal of Social Sciences and Humanities (CEJSH), SciLit, EBSCO – Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), ICI World of Journals / ICI Journals Master, Biblioteka Nauki, Arianta, Polska Bibliografia Naukowa, MIAR: Information Matrix for the Analysis of Journals, Google Scholar, Most Wiedzy, WorldCat, Zeitschriftendatenbank (ZDB).

zob.: https://ejournals.eu/czasopismo/labor-et-educatio

* Logopedia
Organ Polskiego Towarzystwa Logopedycznego wydawany jako rocznik nieprzerwanie od roku 1960. W czasopiśmie publikowane są artykuły dotyczące kultury języka i biologicznych uwarunkowań rozwoju i zaburzeń mowy. Opis normy języka i zaburzeń językowych obejmuje perspektywę lingwistyczną (nauki humanistyczne), psychologiczną i pedagogiczną (nauki społeczne) oraz kliniczną (nauki medyczne). Czasopismo ma charakter interdyscyplinarny.
Celem czasopisma jest publikacja oryginalnych opracowań z zakresu szeroko pojętej logopedii, językoznawstwa (ogólnego, kognitywnego, socjolingwistyki, semantyki), glottodydaktyki oraz nauk pokrewnych (psychologii, pedagogiki i nauk medycznych). Zakres tematyczny artykułów publikowanych w „Logopedii” obejmuje wszystkie wiodące nurty badań, a każdy tom czasopisma zawiera artykuły autorów, którzy reprezentując różne dyscypliny naukowe, rozwijają stan wiedzy o języku, mowie i mówieniu w perspektywie rozmaitych koncepcji teoretycznych, z zastosowaniem odpowiednich metodologii i najnowszych instrumentariów badawczych. Poszczególne numery czasopisma odznacza się zwartą konstrukcją tematyczną i ustaloną strukturą formalną podporządkowaną przedmiotowi badań logopedycznych.
Czasopismo jest indeksowane w następujących bazach: BazHum, CEJSH, ERIH PLUS, ICI Journal Master List Index Copernicus, POL-index, Logopedia – DOAJ, Arianta, Biblioteka Nauki, Polska Biblioteka Lekarska (katalog czasopism indeksowanych).

zob.: http://www.logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia

* Logopedia Silesiana
The semi-annual journal „Logopedia Silesiana” (LS) is an electronic journal published by the University of Silesia Press in Katowice since 2012. This publication enables those who are interested in speech therapy as science on biological conditions of language and linguistic aspects to present their achievements and conclusions (util 2020, the journal was published as an annual). The LS articles describe an interdisciplinary character of speech therapy activities and the discussions comprising the outline of speech development and speech disorder conducted in medical, linguistic, psychological and pedagogical perspective. The journlal focus on the national and foreign 21st-century therapists of speech and language as well as their achievements and observations. It has been a more than decade since the authors of “Logopedia Silesiana” are brought together by the wealth of ideas and scientific insight. Scholars and practitioners representing various research disciplines prove that significant changes have occurred in recent years as regards the problematics and methodology of research on speech development and speech disorders. They present research areas of modern speech therapy, providing a range of perspectives on various theoretical concepts, by way of pertinent methodologies and cutting-edge research instruments.
Indexed in: ERIH PLUS, CEJSH – The Central European Journal of Social Sciences and Humanities, CEEOL – Central and Eastern European Online Library, DOAJ – Directory of Open Access Journals, EBSCO, IC Journals Master List, BazHum, FBC – Federacja Bibliotek Cyfrowych, PBN – Polska Bibliografia Naukowa, Arianta, INFONA, NUKAT, WorldCat, Most Wiedzy, ŚBC – Śląska Biblioteka Cyfrowa.

zob.: https://journals.us.edu.pl/index.php/LOGOPEDIASILESIANA

* Lubelski Rocznik Pedagogiczny
Ukazuje się od roku 1963. Pierwszym redaktorem naczelnym Rocznika był prof. Konstanty Lech. Początkowo pismo ukazywało się dzięki wsparciu Kuratorium Okręgu Szkolnego w Lublinie i Komisji Współpracy z UMCS. Wydawcą pisma było Wydawnictwo Lubelskie. Od 15 tomu (1993 r.) „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” wydawany jest przez Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej i Wydział Pedagogiki i Psychologii.

zob.: https://www.umcs.pl/pl/lubelski-rocznik-pedagogiczny,10008.htm#

* Media-Culture-Social Communication
The journal „Media-Culture-Social Communication” is an interdisciplinary international academic platform for scholars of media, information, communication and culture. Media – Culture – Social Communication is published since 2005.
Indexed in: BazHum, CEJSH – The Central European Journal of Social Sciences and Humanities, IC Journals Master List, ERIH Plus, Polska Bibliografia Naukowa, DOAJ – Directory of Open Access Journals, CEEOL – Central and Eastern European Online Library.

zob.: https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/mkks/index

* The Multidisciplinary Journal of School Education
The „Multidisciplinary Journal of School Education” was established in 2012 and is co-edited by the Ignatianum University in Krakow and the Abat Oliba CEU University in Barcelona. The majority of the articles are published in English and the second language of publication is Spanish.
The aim of the journal is to promote an integrated multidisciplinary approach to human development, upbringing and instruction, which is broadly conceived to include the education of children and young adults, as well as lifelong learning. The underlying objective is to facilitate epistemic reflection on education and a dialogue between various educational systems.
A strong focus is given to the study of education in various pedagogical, philosophical, psychological and sociological contexts, as well as to the study of education and culture, including visual and literary culture – past and present. Various approaches and methods of teaching are promoted, including the use of literature and narrative practices to foster character development.
The journal disseminates scholarly achievements related to education and practical teaching experiences to a wide audience of professionals, including educationalists, psychologists, philosophers of education, sociologists, policy-makers in educational administration, as well as literary and cultural studies scholars. The multidisciplinary dimension of the journal is oriented to produce an impact at individual and social levels.
Score and indexing: BazHum, CEJSH, DOAJ, ERIH PLUS, Index Copernicus, Most Wiedzy, PBN, Polish National Library Repository, Repository of the Ignatianum University in Cracow.

zob.: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/jpe/index

* Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne (NOWIS)
Typ: pismo naukowe, półrocznik, wersja on-line.
Dziedzina naukowa: nauki humanistyczne, nauki społeczne.
Zasięg: międzynarodowy.
Profil czasopisma określany jest z perspektywy integralnego i kompleksowego analizowania zjawisk edukacyjnych, która wyłania się z dyscyplin humanistycznych i społecznych oraz specjalności pedagogicznych. Zamiarem jest, by czasopismo inicjowało dyskusję na temat takiego właśnie oglądu zjawisk edukacyjnych i uczestniczyło w promowaniu refleksji dotyczącej nauk o wychowaniu oraz ich instytucjonalizacji.
Indeksacja: Arianta, BazHum (2015-2020), Biblioteka Nauki, Central and Eastern European Online Library (CEEOL), Directory of Open Access Journals (DOAJ), EBSCO, European Reference Index for the Humanities (ERIH Plus), Index Copernicus International Journals Master List (ICI), Slavic Humanities Index, Polska Bibliografia Naukowa (PBN), The Central European Journal of Social Sciences and Humanities (CEJSH), EuroPub, Sherpa Romeo, ASCI.

zob.: https://czasopismo.naukiowychowaniu.uni.lodz.pl/

* The New Educational Review
The New Educational Review is a journal that has been founded by the faculties of education from the following universities: University of Silesia in Katowice (Poland), Matej Bel University in Banská Bystrica (Slovak Republic) and University of Ostrava (Czech Republic).
A creation of the new international journal is an important initiative, because at present in the Central European countries such a periodical does not exist. The New Educational Review is a continuation of an idea of Professor Bogdan Suchodolski, who directed the international editorial board of the year-journal Paideia.
Indeksowane w: Cabells Journalytics, EBSCO, ERIH PLUS, Google Scholar, Index Copernicus, Most Wiedzy, Open Academic Journals Index, Scopus, Ulrichsweb.

zob.: https://czasopisma.marszalek.com.pl/en/10-15804/tner

* Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej
Celem czasopisma jest aktualizacja problematyki z zakresu pedagogiki specjalnej.
Od roku 2017 periodyk wydawany jest wyłącznie w formie elektronicznej.

zob.: https://niepelnosprawnosc.ug.edu.pl

* Orbis Idearum. European Journal of the History of Ideas
„Orbis Idearum” is a double-blind peer-reviewed journal devoted to the history of ideas, indexed in important databases such as SCOPUS, DOAJ and ERIH PLUS, and included in the Polish and Italian ministerial lists of scientific journals. It is edited and published by the History of Ideas Research Centre and the Institute of Sociology of the Jagiellonian University. Founded in 2013 by prof. Michel Kowalewicz.
Journal has an international and interdisciplinary scope, as testified to by its Editorial board and Scientific Committee.
A specific feature of the journal is the attention paid to the social contexts in which ideas develop, spread, and vanish. This specificity blurs the distinction between the history of ideas and the sociology of knowledge.

zob.: https://www.orbisidearum.net/ui/about.asp

* Paedagogia Christiana
Pedagogiczny, międzynarodowy, recenzowany półrocznik, ukazujący się w otwartym dostępie, którego celem jest rozwijanie filozofii i teorii edukacji inspirowanych teorią i praktyką edukacji chrześcijańskiej.
Z tego powodu do publikacji przyjmowane są artykuły, które dotyczą filozoficznych, teologicznych, psychologicznych i socjologicznych podstaw filozofii i teorii edukacji, a także badań empirycznych związanych z edukacją chrześcijańską prowadzoną przez kościoły, szkoły oraz ruchy i stowarzyszenia religijne (zarówno w historii wychowania, jak i współcześnie). PCh stawia sobie za cel poszerzanie rozumienia człowieka w jego wymiarze humanistycznym, moralnym i personalistycznym, z uwzględnieniem dynamicznego, rozwojowego i edukacyjnego aspektu ludzkiej egzystencji, a także różnych kontekstów społeczno-kulturowych, w których edukacja jest realizowana.
Czasopismo jest objęte patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.
Indeksacja w bazach danych: Index Copernicus International, CEJSH. The Central European Journal of Social Sciences and Humanities, ERIH PLUS, DOAJ, Google Scholar, Lista Regensburska.

zob.: https://apcz.umk.pl/PCh/about

* Paideia
Rocznik jest poświęcony problematyce filozofii wychowania i kształcenia, psychologii oraz zagadnień związanych z terapią filozoficzną.
Celem periodyku jest dyskusja na temat realistycznego wychowania, filozofii i teorii wychowania, psychologii i terapii. Tym samym jego zadaniem jest próba polemiki ze współczesną myślą pedagogiczną. W periodyku porusza się tematy dotyczące wyzwań stojących przed współczesnym wychowaniem, ale również sięga do „skarbca” wiedzy i doświadczenia jakim jest grecka, rzymska i chrześcijańska paideia. Omawia się zatem zarówno problematykę założeń filozoficznych teorii wychowania i psychologii oraz podejmuje się interpretacji procesu kształtowania potencjalności człowieka, jego fizyczno-duchowego, egzystencjalnego i religijnego rozwoju, także na gruncie praktycznej edukacji.

zob.: https://collegiumverum.pl/paideia/

* Państwo i Społeczeństwo
Pierwsze czasopismo Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, wydawane od 2001 roku. Od 2021 roku ukazuje się jako półrocznik.
Na łamach „Państwa i Społeczeństwa” publikowane są artykuły z pięciu dyscyplin: architektura i urbanistyka, nauki o polityce i administracji, nauki o zdrowiu, pedagogika, psychologia. Od roku 2016 wersją pierwotną czasopisma jest wersja elektroniczna dostępna bezpłatnie m.in. w Repozytorium eRIKA.
Czasopismo indeksowane w: PBN. Polska Bibliografia Naukowa, Index Copernicus, CEJSH. The Central European Journal of Social Sciences, CEEOL. Central and Eastern European Online Library, EBSCO, BazHum, Repozytorium eRIKA. Repozytorium Instytucjonalne Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego.

zob.: https://www.panstwoispoleczenstwo.pl/

* Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN
Półrocznik integruje młodych badaczy zajmujących się rozpoznawaniem, diagnozą, opisem i rozwiązywaniem podstawowych problemów najszerzej pojętej edukacji, wychowania, kształcenia, socjalizacji i wspomagania rozwoju człowieka (we wszystkich okresach jego życia) oraz ich relacji ze sferą publiczną (polityką, ekonomią, itp.). Czasopismo ma charakter polemiczny, interdyscyplinarny, pozwalający zarówno na przekraczanie granic między wąsko zakreślonymi polami badawczymi, jak i łączenie metod badawczych. Głównym jego zadaniem jest promowanie nowatorskich i nieoczywistych ujęć opracowywanych przez humanistów zaangażowanych na rzecz edukacji.
Czasopismo ma patronat Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Redagowane jest przez zespół pracowników naukowo – dydaktycznych z różnych ośrodków naukowych a wydawane przez Wydział Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku.

zob.: http://www.parezja.uwb.edu.pl

* Pedagogika. Studia i Rozprawy
Czasopismo jest rocznikiem adresowanym do badaczy zajmujących się szeroko rozumianymi naukami o wychowaniu, a także do nauczycieli, pedagogów, psychologów i innych osób zawodowo związanych z placówkami oświatowymi. Zadaniem pisma jest prezentacja najnowszych wyników badań w dziedzinie kształcenia i wychowania oraz dostarczenie historycznej refleksji nad przemianami zachodzącymi we współczesnej edukacji w Polsce i na świecie. Obok oryginalnych artykułów naukowych periodyk zamieszcza także inne formy wypowiedzi naukowej, takie jak: polemika, recenzja oraz sprawozdanie z konferencji.
Indeksowanie: ERIH Plus (European Refrence Index for the Humanities and the Social Sciences), DOAJ (Directory of Open Access Journals), CEEOL (Central and Eastern European Online Library GmbH), Index Copernicus, Polska Bibliografia Naukowa, Pol-Index,Bazhum.

zob.: https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/Pedagogika

* Pedagogika Katolicka
Czasopismo podejmuje szeroką tematykę (społeczną, bezpieczeństwa, zarządzania, humanistyczną, teologiczną, filozoficzną, pedagogiczną, prawniczą), opartą głównie na wartościach katolickich.
Periodyk ma charakter interdyscyplinarny.

zob.: https://www.pedkat.pl

* Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna
Periodyk wydawany jest przez Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie w formie półrocznika.
Celem czasopisma jest umożliwianie i pobudzanie dyskusji na poziomie akademickim wokół najważniejszych dla współczesności problemów wychowania na poziomie przedszkola i edukacji w klasach I-III oraz umożliwienie międzynarodowej dyskusji na temat miejsca pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w wielorakich kierunkach i tendencjach polskiej, europejskiej oraz światowej pedagogiki. Każdy z numerów ma charakter tematyczny i jest poświęcony innej problematyce. Zaproponowano szerokie spektrum podejmowanego dyskursu, mieszczącego się w różnych obszarach nauk dających podstawę do refleksji nad analizowaną problematyką.
Indeksacja: ICI Journals Master List / ICI World of Journals, PBN/POL-Index, Central and Eastern European Online Library (CEEOL), CEJSH, BazHum, Worldcat, Google Scholar, Biblioteka Nauki, Arianta, Most Wiedzy.

zob.: https://czasopismoippis.up.krakow.pl

* Pedagogika Społeczna
Kwartalnik powstały w 2001 roku.
Jego misją jest służba polskiej i międzynarodowej społeczności pedagogów, wychowawców i edukatorów poprzez:
– działanie na rzecz rozwoju teorii, metodologii oraz praktyki pedagogiki społecznej w kontekście krajowym i międzynarodowym;
– inspirowanie dyskursu pedagogiki społecznej wokół nowych idei;
– budowanie różnych form współpracy naukowej i wymiany wyników badań, jak np. udział w projektach badawczych, wspólne publikacje;
– integrację polskich i międzynarodowych środowisk pedagogów społecznych.
Tematyka koncentruje się na takich zagadnieniach, jak:
– teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki społecznej;
– dzieje pedagogiki społecznej w Polsce i na świecie;
– procesy wychowawcze w ich kontekstach środowiskowych, edukacyjnych oraz kulturowych;
– edukacja człowieka w różnych fazach życia;
– formy i metody wspierania rozwoju jednostki oraz aktywizowania grup i środowisk społecznych;
– wybrane zjawiska społeczno-wychowawcze.
Czasopismo jest indeksowane w międzynarodowych bazach danych: The Central European Journal of Social Sciences and Humanities – CEJSH oraz w Index Copernicus International.

zob.: http://pedagogikaspoleczna.com/o-kwartalniku/

* Pedagogika Społeczna Nova
Misją czasopisma jest zwrócenie uwagi na środowiskowe konteksty procesów wychowawczych oraz koncentracja na analizie warunków umożliwiających zaspokojenie potrzeb rozwojowych jednostek i grup społecznych we wszystkich fazach wieku społecznego oraz różnorodnych sytuacjach życiowych i środowiskach (nauka, praca, czas wolny, rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza i towarzyska, miejsce zamieszkania, działalność społeczna, kulturalna itd.).
Indeksowane w: Google Scholar, WorldCat.

zob.: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/psn

* The Person and the Challenges. The Journal of Theology, Education, Canon Law and Social Studies Inspired by Pope John Paul II
Recenzowane czasopismo naukowe, którego celem jest upowszechnianie międzynarodowych badań w zakresie teologii, edukacji, prawa kanonicznego i studiów społecznych inspirowanych osobą i nauczaniem papieża Jana Pawła II. Periodyk jest przygotowywany na Wydziale Teologicznym (Sekcja w Tarnowie) Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie od 2011 roku, czyli roku beatyfikacji Ojca Świętego Jana Pawła II jako półrocznik. Pismo z jednej strony udostępnia badania polskich naukowców (z tego powodu jest wydawane w pięciu językach konferencyjnych: angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim i włoskim), z drugiej wykazuje wysoki stopień umiędzynarodowienia (rada naukowa, autorzy, recenzenci).
Całe teksty lub abstrakty są publikowane w następujących bazach: WoS, DOAJ (Directory of Open Access Journals), CEEOL (Central and Eastern European Online Library), CEJSH (The Central European Journal of Social Sciences and Humanities), ERIH Plus, Index Copernicus, Arianta, PBN (Polska Bibliografia Naukowa).

zob.: https://czasopisma.upjp2.edu.pl/thepersonandthechallenges/about

* Podstawy Edukacji
Rocznik myśli społeczno-pedagogicznej, który w każdej kolejnej edycji przyjmuje podtytuł będący intelektualną klamrą scalającą tom.
Profil naukowy czasopisma obejmuje szeroki kontekst edukacji jako humanistyki zintegrowanej.
Czasopismo jest indeksowane w bazie czasopism humanistycznych i społecznych ERIH PLUS, DOAJ, Bazhum, Index Copernicus, CEJSH, CEEOL, Polska Bibliografia Naukowa, CEON, Most Wiedzy.

zob.: https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE

* Polish Journal of Educational Studies
The Polish Journal of Educational Studies is an open access, international, peer-reviewed, issued annually, journal that publishes original, high-quality empirical, theoretical and conceptual articles covering a wide range of topics in the field of education. The journal also welcomes book reviews, reports on seminars and reviews of other published material.
Indexed: Baidu Scholar, Cabell’s Journalytics, CNKI Scholar (China National Knowledge Infrastructure), Dimensions, EBSCO, ExLibris, Google Scholar, J-Gate, JournalTOCs, KESLI-NDSL (Korean National Discovery for Science Leaders), MyScienceWork, Naver Academic, Naviga (Softweco), ReadCube, ScienceON/AccessON, SCILIT, Scite_, Semantic Scholar, Sherpa/RoMEO, TDNet, Ulrich’s Periodicals Directory/ulrichsweb, WorldCat (OCLC), X-MOL, Crossref.  

zob.: https://sciendo.com/pl/journal/POLJES

* Polityka Społeczna
Głównym celem miesięcznika jest upowszechnianie dorobku naukowego, rezultatów badań, analiz dotyczących najważniejszych teorii, koncepcji i problemów oraz wydarzeń z zakresu: ekonomii i finansów, nauki o polityce i administracji, nauk socjologicznych i nauk prawnych, w tym szczególnie:

-polityki społecznej,

-zabezpieczenia społecznego,

-demografii,

-zatrudnienia i rynku pracy,

-polityki migracyjnej,

-polityki wobec osób z niepełnosprawnościami,

-edukacji zawodowej,

-szeroko rozumianych spraw socjalnych.
Czasopismo zajmuje się sprawami człowieka i rodziny, problemami socjalnymi, polityką zatrudnienia oraz zabez­pieczenia społecznego. Profil tematyczny „Polityki Społecznej” jest powiązany z procesem dydaktycznym i badawczym w zakresie nauk o pracy i polityce społecznej. Na naszych łamach systematycznie zamieszczamy pełne dane o minimum socjalnym.
Indeksowane: ERIH PLUS, CEJSH, BazEkon, PBN (Polska Bibliografia Naukowa), POL-index, Index Copernicus – IC Journals Master List.

zob.: https://polityka-spoleczna.ipiss.com.pl

* Polska Myśl Pedagogiczna
Po II wojnie światowej nauce polskiej narzucono szereg ograniczeń ideologicznych wynikających z polityki przyjętej przez komunistyczny reżim. Objawiały się one między innymi cenzurą nałożoną w latach 1945–1989 na wszystkie publikowane teksty, także naukowe.
W związku z tym misją rocznika „Polska Myśl Pedagogiczna” jest nadrobienie strat powstałych w wyniku tych trudnych dziejów poprzez pokazywanie bogactwa teoretycznych i praktycznych koncepcji pedagogicznych wraz z pluralizmem ich źródeł filozoficznych, światopoglądowych, ideowych i innych.
Periodyk jest pismem badaczy zainteresowanych zarówno przeszłością, jak i teraźniejszością polskiej myśli pedagogicznej.
Indeksacja w bazach danych:
1. Naukowe bazy danych: ERIH PLUS, Directory of Open Access Journals (DOAJ), EBSCO – Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), Central and Eastern European Online Library (CEEOL), ICI World of Journals / ICI Journals Master.
2. Katalogi, wyszukiwarki, bibliografie: Polska Bibliografia Naukowa, Arianta, MIAR: Information Matrix for the Analysis of Journals, SciLit, Semantic Scholar, Dimensions, Google Scholar, Sherpa/Romeo, Most Wiedzy, WorldCat, Zeitschriftendatenbank (ZDB).

zob.: https://ejournals.eu/czasopismo/polska-mysl-pedagogiczna

* Praca Socjalna
Kwartalnik polskiego środowiska pracy socjalnej. W wersji drukowanej ukazuje się nieprzerwanie od 1986 roku. Od 2017 roku dostępny jest również w wersji elektronicznej w otwartym dostępie (open access).
Czasopismo jest indeksowane w bazach danych: CEJSH, EBSCO, ERIH PLUS, Google Scholar, ICI Journal Master List, POLONA, Polska Bibliografia Naukowa, Polska Baza cytowani POL-indeks, Baza Wiedzy Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.

zob.: https://e-pracasocjalna.pl

* Prima Educatione
Czasopismo recenzowane skierowane do nauczycieli akademickich, studentów różnych obszarów humanistyki i nauk społecznych, metodyków oraz nauczycieli-praktyków. Problematyka koncentruje się na dziecku, dzieciństwie i szeroko rozumianej wczesnej edukacji.

zob.: https://www.umcs.pl/pl/prima-educatione,16964.htm

* Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze
Periodyk wydawany od r. 1961. Kompleksowo przedstawia aktualne problemy opieki, wychowania i wsparcia społecznego, z uwzględnieniem ich aspektów teoretycznych, rezultatów badań i diagnoz, propozycji praktycznych, a szczególnie szeroko zweryfikowanych doświadczeń. Prezentuje nowe – rodzime i zagraniczne – idee, koncepcje oraz rozwiązania opiekuńcze i wychowawcze dotyczące funkcjonowania dzieci i młodzieży we wszystkich środowiskach ich życia.
W ostatnich latach szczególnie wiele miejsca zajmują na łamach czasopisma zagadnienia związane z reformą systemu pomocy dziecku i rodzinie, doradztwem psychologiczno-pedagogicznym oraz wzmacnianiem opiekuńczo-wychowawczej funkcji szkoły i innych instytucji edukacyjnych. W zbiorze poruszanych tematów pojawiają się także te dotyczące problematyki nowych mediów oraz narzędzi informatycznych wykorzystywanych w procesie edukacyjnym.
Czasopismo jest indeksowane w bazach danych: CEJSH, EBSCO, ERIH PLUS, Google Scholar, ICI Journal Master List, POLONA, Polska Bibliografia Naukowa, Polska Baza cytowań POL-indeks, Baza Wiedzy Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Baza Arianta2.

zob.: https://problemyopiekunczo-wychowaw.pl/?language=pl

* Problemy Wczesnej Edukacji / Issues in Early Education
Tematyka artykułów publikowanych w czasopiśmie wpisuje się w nurt badań nad dzieckiem i dzieciństwem oraz wczesną edukacją.
Zamierzeniem redakcji jest powiązanie wczesnej edukacji z innymi subdyscyplinami pedagogiki, takimi jak: pedagogika ogólna, dydaktyka, pedagogika społeczna, pedeutologia, ale także z innymi dziedzinami wiedzy, czyli z filozofią i socjologią edukacji, antropologią kulturową, psychologią czy naukami prawnymi.
Czasopismo adresowane jest nie tylko do środowiska akademickiego, ale również do doradców metodycznych, nauczycieli-praktyków, studentów z obszaru nauk społecznych i humanistyki oraz osób zainteresowanych podejmowaną na łamach problematyką.
Indeksacja w bazach danych: CEEOL – The Central and Eastern European Online Library, CEJSH – The Central European Journal of Social Sciences And Humanities, ERIH PLUS – The European Reference Index for the Humanities and the Social Sciences, DOAJ, BazHum, ICI Journals Master List, Google Scholar, Elektronische Zeitschriftenbibliothek (lista regensburska), Polska Bibliografia Naukowa, Polska baza cytowań POL-index, Baza Wiedzy Uniwersytetu Gdańskiego, Baza Arianta (naukowe i branżowe polskie czasopisma elektroniczne).

zob.: https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe

* Przegląd Badań Edukacyjnych
Czasopismo „Przegląd Badań Edukacyjnych” jest półrocznikiem w całości poświęconym raportom z badań nad procesami edukacyjnymi. Stanowi naukowe forum wymiany wyników prowadzonych badań i źródło wzorców pracy badawczej. Nastawienie na metodologiczne aspekty działalności badawczej ma do spełnienia dwie funkcje: motywowanie do podejmowania nowych problemów badawczych oraz definiowanie standardów w tej dziedzinie.
Periodyk jest indeksowany na liście referencyjnej The European Reference Index for the Humanities and the Social Sciences (ERIH PLUS), w Directory of Open Access Journals (DOAJ), EBSCO oraz w ICI Journals Master List.

zob.: https://apcz.umk.pl/PBE

* Przegląd Historyczno-Oświatowy
Kwartalnik Związku Nauczycielstwa Polskiego poświęcony dziejom oświaty i wychowania oraz problemom współczesnej edukacji. Ukazuje się od 1947 roku.
Czasopismo jest indeksowane w bazie Erih Plus.

zob.: https://pho.znp.edu.pl

* Przegląd Pedagogiczny
Półrocznik, którego celem jest publikowanie studiów i rozpraw poświęconych procesom oraz dyskursom edukacyjnym. Czasopismo, wydawane staraniem Wydziału Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, pomyślane zostało jako płaszczyzna wymiany myśli i prezentowania dorobku naukowego przez polskich (i nie tylko) pedagogów.
Indeksowanie: The Central European Journals of Social Sciences and Humanities (CEJSH).

zob.: https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/cms/o-czasopismie/

* Resocjalizacja Polska („Polish Journal of Social Rehabilitation”)
Czasopismo wydawane pod patronatem Zespołu Pedagogiki Resocjalizacyjnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.
Naukowe, wolne forum wymiany refleksji teoretycznej oraz doświadczeń z zakresu problematyki resocjalizacji instytucjonalnej i pozainstytucjonalnej, stworzone głównie z myślą o ludziach wchodzących w świat nauk humanistycznych jako doktoranci i pracownicy naukowi uczelni publicznych i niepublicznych, polskich i zagranicznych.
Półrocznik jest publikacją gromadzącą materiały prezentujące teoretyczne podstawy oddziaływań resocjalizacyjnych, zarówno instytucjonalnych jak i pozainstytucjonalnych, a także szerokie spektrum zjawisk związanych z rozmaitymi aspektami profilaktyki społecznej i resocjalizacji w sposób integrujący różne dyscypliny naukowe.
Czasopismo jest indeksowane w bazach danych: The Central European Journal of Social Sciences and Humanities (CEJSH), Directory of Open Access Journals (DOAJ), Index Copernicus International, BazHum, POL-index, ARIANTA, Centre for Open Science, World Catalogue of Scientific Journals.

zob.: https://www.resocjalizacjapolska.pl/index.php/rp

* Respectus Philologicus
„Respectus Philologicus” is a professional, diamond open access double blind peer-reviewed bi-annual international journal that aims to involve scholars from around the world. The journal provides a platform for different theoretical and thematic approaches to the following humanitarian research fields: linguistic research, issues of literary narratives and contexts, the influence of advertising discourse, theory and practice of translation, audiovisual research. As the scientific journal is multidisciplinary with linguistics integrating different disciplines, it promotes cooperation between scholars both in Lithuania and abroad who are interested in different facets of language.
Abstracted and indexed in international databases: Arianta, BASE, Cabells, CEEOL, CNKI, CORE, Dimensions, DOAJ Seal, DRJI (Directory of Research Journals Indexing), Duotrope, EBSCO (Humanities International Complete, Humanities International Index, Humanities Source, TOC Premier), EZB (Elektronische Zeitschriftenbibliothek), Google Scholar (h5-index 5; g5-index 7), HEAL link (Hellenic Academic Libraries Link), Index Copernicus, JournalTOCs, Linguistic Bibliography Online (Brill Online Bibliographies), Lituanistika, MIAR (Information Matrix for the Analysis of Journals), MLA Directory of Periodicals, MLA International Bibliography, Norwegian Register for Scientific Journals, PNB (Polska Bibliografia Naukowa), QOAM, ROAD, Redalyc, ScienceGate, ScienceOpen, Scilit (Scientific Literature Database), SCImago Journal & Country Rank, Sherpa Romeo, UlrichsWeb (Global Serials Directory / Ulrich’s Periodicals Directory), WordCat, Scopus.

zob.: https://www.journals.vu.lt/respectus-philologicus/

* Rocznik Andragogiczny
Czasopismo naukowe, które wspiera naukowy dyskurs i dokumentuje zmiany w obrębie teorii i praktyki edukacji dorosłych, respektując różnorodność stanowisk, orientacji badawczych, stawiając pytania wynikające z teoretycznych oraz empirycznych analiz tej dziedziny nauki i praktyki społecznej.
Czasopismo jest indeksowane na listach referencyjnych: Central European Journal of Social Sciencies and Humanites (CEJSH), Index Copernicus International (ICI), The European Reference Index for the Humanities and the Social Sciences (ERIH PLUS).

zob.: http://ata.edu.pl/rocznik-andragogiczny/

* Rocznik Lubuski
Periodyk o profilu społecznym, zawierający publikacje z zakresu socjologii, pedagogiki i politologii oraz humanistycznym, zorientowanym głównie na historię.
Teksty zamieszczane na łamach czasopisma mają zróżnicowaną tematykę, środowiskowy i terytorialny kontekst oraz zróżnicowaną formę dyskursu – od rozpraw teoretycznych po doniesienia z badań empirycznych. Dążeniem redakcji jest utrzymanie względnie monograficznego charakteru każdego tomu.
Indeksacja w bazach: The Central European Journal Of Social Sciences And Humanities (CEJSH), The European Reference Index for the Humanities and the Social Sciences (ERIH PLUS).

zob.: https://roczniklubuski.uz.zgora.pl/czasopismo/profil

* Rocznik Pedagogiczny
Prezentuje pogłębiony obraz dorobku polskiej myśli pedagogicznej, ale jest zarazem świadectwem wszechstronnej działalności organizacyjnej, edukacyjnej, reformatorskiej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk i innych ośrodków i instytucji naukowo – badawczych.

zob.: https://journals.pan.pl/rp

* Roczniki Nauk Społecznych
Czasopismo naukowe wydawane przez Towarzystwo Naukowe KUL we współpracy z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Jana Pawła II. Funkcjonuje nieprzerwanie od 1949 roku i stanowi miejsce niezależnej dyskusji naukowej. Stawia sobie za cel publikację najnowszych badań naukowych i rzetelną wiedzę na temat aktualnych problemów społecznych.
Periodyk ma charakter otwarty – prezentuje wyniki badań pracowników naukowych z wielu różnych środowisk krajowych i zagranicznych, ze szczególnym nastawieniem na współpracę naukowców z Polski, Europy Środkowej i Europy. Publikacje podejmują zagadnienia z dziedziny nauk społecznych w zakresie trzech dyscyplin: nauk socjologicznych, nauk o bezpieczeństwie, nauk o komunikacji społecznej i mediach, a także ujęcia interdyscyplinarne. Założeniem „Roczników Nauk Społecznych” jest uczestnictwo w międzynarodowej dyskusji naukowej, ale również refleksja nad problemami istotnymi z perspektywy środkowoeuropejskiej i lokalnej.
Indeksowany m.in. w bazach: EBSCO, ERIH Plus, Index Copernicus, CEEOL, CEJSH, MOST Wiedzy, Arianta, Polona, Biblioteka Nauki, Repozytorium Insytytucjonalne KUL.

zob.: https://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rns

* Roczniki Pedagogiczne
Pedagogiczne czasopismo akademickie, które stawia sobie za cel zamieszczanie aktualnych, oryginalnych, empirycznych i teoretycznych wyników badań w poszczególnych obszarach nauk o wychowaniu i promuje nowe oraz kreatywne osiągnięcia metodologii pedagogicznej i metodyki pracy wychowawczej.
Indeksacja: CEJSH, CEEOL, IC Journals Master List, PBN – Polska Bibliografia Naukowa.

zob.: https://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rped

* Rozprawy Społeczne
Misją „Rozpraw Społecznych” jest pogłębianie wiedzy w dziedzinie nauk społecznych poprzez publikowanie teorii, badań empirycznych, recenzji. Czasopismo publikuje oryginalne i wysokiej jakości prace naukowe, które wnoszą istotny wkład w toczącą się debatę w zakresie pedagogiki, socjologii ekonomicznej i zdrowia publicznego rozpatrywanych z różnych perspektyw.
Indeksowanie: Arianta, BazEkon, Biblioteka Nauki, CEEOL, CEJSH, Directory of Open Access Journals (DOAJ), EBSCO-CEEAS, Elektronische Zeitschriftenbibliothek (EZB), ERIH PLUS, Google Scholar, Index Copernicus, MIAR, Most Wiedzy, PBN, ResearchGate, WorldCat.

zob.: https://rozprawyspoleczne.edu.pl

* Ruch Pedagogiczny
Polskie czasopismo naukowe wydawane od 1912. Skierowane jest do środowiska naukowego, poświęcone pedagogice jako nauce i jako myśleniu o wychowaniu, a także refleksjom nad praktyką edukacyjną w wielu aspektach, w tym psychologicznym, socjologicznym, filozoficznym, historycznym i porównawczym. Jego misją było i jest udostępnianie miejsca dyskusjom nad pedagogiką i wychowaniem, spojrzeniu krytycznemu i nowatorskiemu oraz upowszechnianie w środowisku nauczycielskim osiągnięć pedagogicznych i rezultatów badań empirycznych.

zob.: https://rp.edu.pl

* Seminare. Poszukiwania naukowe
Periodyk wydawany przez Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego – środowisko podejmujące działalność naukowo-badawczą i wychowawczo-edukacyjną inspirowaną humanizmem Franciszka Salezego oraz personalizmem chrześcijańskim. Profil czasopisma obejmuje szeroko rozumiany „świat młodzieży” badany z perspektywy różnych dyscyplin naukowych. Publikowane są opracowania szczególnie z zakresu pedagogiki, edukacji, psychologii, socjologii, studiów nad rodziną, prawa, filozofii, antropologii, teologii i historii wychowania. Ponadto „Seminare” dąży do stworzenia szerokiej platformy wymiany idei i doświadczeń związanych ze „światem młodzieży” i ze współczesnym sporem o człowieka.
Indeksowanie: BazHum: Database of Humanities Journals, CEEOL: Central and Eastern European Online Library, CEJSH: Central European Journal of Social Sciences and Humanities, Crossref, DOAJ: Directory of Open Access Journals, EBSCO, ERIH PLUS: European Reference Index for the Humanities and Social Sciences, ICI Journals Master List, ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources, Scilit: The Scientific Literature Database, WorldCat.

zob.: https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/s/wydawca

* Societas/Communitas
Półrocznik powstały w środowisku pracowników Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Publikuje teksty antropologiczne, filozoficzne, politologiczne, psychologiczne i socjologiczne.
Indeksowany w Central and Eastern European Online Library.

zob.: https://societas-communitas.isns.uw.edu.pl

* Społeczeństwo. Edukacja. Język
Czasopismo naukowe nastawione na publikację artykułów przede wszystkim z zakresu pedagogiki (edukacji), psychologii oraz nauk o rodzinie. Pismo ma ambicje publikowania tekstów prezentujących najnowsze wyniki badań naukowych prowadzonych zarówno w uczelniach krajowych, jak również zagranicznych.
Indeksowane w następujących bazach: Arianta, BazHum, CEJSH (The Central European Journal of Social Sciences and Humanities), ERIH Plus, ICI Journals Master List, PBN – Polska Bibliografia Naukowa.

zob.: https://czasopismanaukowe.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej

* Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy
Czasopismo podejmuje szeroko pojętą problematykę edukacji włączającej na wszystkich poziomach. Zawiera opracowania podnoszące teoretyczne problemy edukacji integracyjnej i inkluzyjnej oraz praktyczne uwagi dotyczące kształcenia integracyjnego i inkluzyjnego. Autorzy materiałów publikowanych w czasopiśmie wskazują wielość torów dochodzenia do integracji społecznej, uzyskiwania spoistości społecznej i solidarności międzyludzkiej na różnych poziomach. „Student niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy” jest także miejscem prezentowania doświadczeń w zakresie edukacji włączającej w Europie i na świecie. Stałą część publikacji stanowią także praktyczne rozwiązania metodyczne i scenariusze zajęć integracyjnych opracowane i prezentowane przez praktyków: nauczycieli, wychowawców, pedagogów.
Prezentowane treści mają na celu tworzenie środowiska włączającego i rozwijanie świadomości społecznej, zmianę myślenia o ludziach z niepełnosprawnością, o ich miejscu i roli w społeczeństwie.
Indeksowanie: ERIH Plus, Biblioteka Nauki, CEON, CEJSH, Index Copernicus, Baza Wiedzy UPH.

zob.: https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny

* Studia ad Didacticam Scientiarum Socialium Pertinentia
Międzynarodowy periodyk naukowy Uniwersytetu KEN w Krakowie.
Założenia programowe czasopisma koncentrują się wokół nauk społecznych. Skupiają się na ich przyszłości oraz na człowieku w obszarze jego aktywności społecznej. „Studia…” skierowane są szczególnie do środowisk akademickich, ale prezentują również praktyczny wymiar nauki społecznej.
Zagadnienia poruszane na łamach periodyku dotyczą nauk o zarządzaniu i jakości, o polityce i administracji, o bezpieczeństwie, nauk pedagogicznych, socjologicznych, prawnych, prawa kanonicznego oraz nauk o rodzinie i zdrowiu.

zob.: https://scientiarumsocialium.uken.krakow.pl

* Studia Edukacyjne
Interdyscyplinarne czasopismo naukowe poświęcone zagadnieniom edukacyjnym. Stanowi ono płaszczyznę pozytywnej konfrontacji różnorodnych sposobów postrzegania i badania rzeczywistości społecznej; płaszczyznę interparadygmatycznego i interdyskursywnego dialogu reprezentantów odmiennych opcji teoretycznych i metodologicznych. Debaty na łamach czasopisma pozwolić mają na swoistą krystalizację najważniejszych dylematów współczesnych nauk o edukacji oraz relacji między wychowaniem a tożsamością człowieka. Celem „Studiów Edukacyjnych” jest szeroko rozumiana diagnoza współczesnej rzeczywistości edukacyjnej.
Indeksowane w: European Reference Index for the Humanities (ERIH Plus).

zob.: https://cse.amu.edu.pl

* Studia Paedagogica Ignatiana
Forum wymiany myśli z obszaru nauk społecznych i humanistycznych.
Tematyka czasopisma koncentruje się na promowaniu szeroko rozumianych badań, doświadczeń i refleksji pedagogicznej, również w kontekście historycznym. Celem periodyku jest również inspiracja dla podejmowania nowych wyzwań, poszukiwania rozwiązań edukacyjnych wychodzących naprzeciw oczekiwaniom społeczeństwa XXI wieku. Ponadto stanowi miejsce popularyzacji pedagogii ignacjańskiej i działań edukacyjnych nią inspirowanych.
Indeksowanie: DOAJ, ErihPlus, PBN, The Central European Journal of Social Sciences and Humanities (CEJSH), Index Copernicus, BazHum, Pol-index.

zob.: https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/studia-paedagogica-ignatiana.htm

* Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne
Półrocznik.
Szerokie spektrum spraw, wokół których koncentruje się problematyka poruszana w czasopiśmie, pozwala na podjęcie współcześnie ważnych i aktualnych zagadnień z zakresu pedagogiki i nauk pokrewnych: filozofii, psychologii, socjologii oraz dziedzin związanych z edukacją artystyczną.
Publikowane teksty dotyczą: włączenia się w ogólnopolską i europejską dyskusję nad stanem humanistyki, nauk społecznych, zwłaszcza pedagogicznych, oraz nad wpływem współczesnych przemian w naukach społecznych i pedagogicznych na praktykę edukacyjną; sytuowania regionalnych problemów edukacyjnych, pedagogicznych, społecznych i artystycznych w kontekście nowoczesnych tendencji kulturowych; interdyscyplinarnego oglądu szeroko rozumianych kwestii pedagogicznych.
Indeksowanie w bazach naukowych: Index Copernicus, BazHum – czasopisma humanistyczne i społeczne, Central and Eastern Europe Online Library.

zob.: https://studiapedagogiczne.ujk.edu.pl/home/

* Studia Pelplińskie
„Studia Pelplińskie” są wydawane przez Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie wraz z Wydawnictwem „Bernardinum”.
Misją rocznika jest integracja środowiska naukowego diecezji oraz propagowanie na arenie ogólnopolskiej i międzynarodowej zdobyczy badawczych ludzi Pomorza. Artykuły kolejnych tomów prezentują osiągnięcia z zakresu nauk humanistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem teologii, filozofii i historii.
Czasopismo jest uwzględnione w następujących serwisach abstraktowych i indeksowych: ERIH PLUS, BazHum, Index Copernicus, Pol-Index.

zob.: http://studiapelplinskie.pl/index.php/pl/

* Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy
Czasopismo utworzone zostało zostało przez polskich badaczy, zainteresowanych utrzymaniem wysokiego poziomu badań nad poradnictwem i podniesieniem społecznej przydatności ich wyników. Czasopismo ma umożliwić wymianę myśli, refleksji teoretycznych, doświadczeń, wniosków nasuwających się z analiz poradnictwa, prowadzonych w Polsce i za granicą.
Indeksowanie: EBSCO, CEJH, Index Copernicus, Google Scholar, Most Wiedzy, ERIH plus.

zob.: https://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp

* Studia Socjologiczne
Kwartalnik polskiego środowiska socjologicznego.
Periodyk publikuje artykuły ze wszystkich dziedzin socjologii, a także z dyscyplin pokrewnych, jeśli problematyka ujęta jest z perspektywy socjologicznej.
Indeksowanie: Scopus (Elsevier), ERIH PLUS, Central and Eastern European Online Library (CEEOL), Social Science Citation Index, Social Scisearch, The Central European Journal of Social Sciences and Humanities (CEJSH), Index Copernicus, ProQuest.

zob.: https://www.studiasocjologiczne.pl